BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

Sunday, August 15, 2010

Selamat Menduduki Peperiksaan Percubaan

Assalamualaikum wbt...

Kepada pelajar-pelajar tingkatan 5 SMK Paloh yang bakal ataupun sedang menduduki peperiksaan percubaan SPM 2010, saya ingin mengucapkan semoga berjaya dan dipermudahkan segala urusan ketika menghadapi peperiksaan.


Dan kepada pelajar-pelajar tingkatan 3 yang baru selesai menduduki peperiksaan percubaan PMR 2010, bertenang dan bertawakkallah kepada Allah. Terima apa sahaja keputusan yang anda terima. Sesungguhnya anda semua masih belum terlambat untuk memperbaiki diri dan keputusan, masa masih panjang sebelum PMR yang sebenar. Kepada yang mendapat keputusan yang baik, jangan alpa. Teruskan momentum anda dan cuba kekalkan prestasi yang cemerlang.

Ada beberapa perkara yang saya ingin kongsikan kepada mereka yang akan menduduki peperiksaan nanti. Ini adalah apa yang saya rasa perlu anda lakukan, namun ini hanyalah pandangan. Pandangan manusia terdedah kepada kelemahan, dengan itu yang baik silalah ambil, yang kurang baik tolak jauh ke tepi.

Perkara-perkara yang saya rasa pelajar patut lakukan ketika menduduki peperiksaan ialah :

1) Jaga kesihatan.

Pastikan kesihatan dalam keadaan baik. Pergilah ke klinik atau hospital jika ada sebarang masalah kesihatan agar ianya dapat diubati dengan segera. Elakkan daripada melakukan perkara-perkara yang boleh mengundang cedera dan bahaya.

2) Tenangkan diri.

Sebelum masuk ke dewan kesihatan mahupun sebelum memulakan peperiksaan, pastikan diri berada dalam keadaan tenang. Jangan cuba untuk membaca atau menghafal nota atau isi baru pada ketika ini, namun tiada masalah jika hanya untuk sedikit revisi. Sebaiknya, tenangkan diri dengan membaca selawat atau al-Fatihah, dan elakkan perbualan yang boleh mengundang rasa gelisah.

3) Jangan berbincang selepas tamat peperiksaan.

Saya amat tidak menggalakkan pelajar membincangkan kertas soalan yang baru sahaja selesai dijawab. Seeloknya, setelah tamat suatu peperiksaan, anda terus tinggalkan ataupun simpan kertas soalannya. Ini kerana membincangkan kertas soalan selepas peperiksaan boleh mengganggu moral atau keyakinan seseorang pelajar, lebih-lebih lagi jika dia mengetahui dia telah melakukan banyak kesalahan. Seeloknya bersedialah untuk kertas seterusnya atau mengambil sedikit masa untuk berehat.

4) Jangan tinggalkan kertas jawapan kosong

Jangan sekali-kali anda biarkan kertas jawapan anda kosong. Andai anda tidak tahu, anda cuba teka apa sahaja yang anda rasakan relevan. Jika ditinggalkan kosong, sudah pastinya markah anda juga kosong. Namun jika anda jawab sesuatu, walaupun anda rasakan salah, kemungkinan untuk mendapat markah masih ada.

Apa yang penting, anda hendaklah sentiasa berfikiran positif. Fikirkanlah yang anda semua boleh!!


Sentiasa ingat satu perkataan ini - D.U.I.T.

D - Doa
U - Usaha
I - Itqan (Bersungguh-sungguh) / Istiqamah
T - Tawakkal

Jangan lupa, kepada pelajar Islam, berdoalah kepada Allah SWT. Sekuat mana usaha kita, Allah penentu segala-galanya. Dengan itu, dalam keghairahan kita mengejar ilmu, jangan dilupakan suruhan Allah, dan jangan pula kita melakukan laranganNya.

Berusaha, kerana Allah telah berjanji, orang yang berusaha pasti akan berjaya. Dalam hidup ini juga kita dapat lihat, hanya orang yang berusaha yang berjaya.

Bersungguh-sungguhlah dengan usaha kita, dan konsistenlah dalam melakukannya.

Setelah tamat peperiksaan, bertawakkallah kepada Allah. Serahkan segala-galanya kepadaNya. Jika kita dapat apa yang kita mahukan, alhamdulillah. Namum jika kita tidak dapat apa yang kita mahukan, insyaAllah ada hikmah disebaliknya.

Akhir kata, kepada pelajar-pelajar tingkatan 5 SMK Paloh dan juga pelajar-pelajar yang akan menduduki peperikasaan atau ujian, TRY AND DO YOUR BEST!!!


Doa para guru dan ibu bapa akan sentiasa mengiringi anda hingga anda berjaya...

MKAZ

2 comments:

M. Nazri K. said...

Boss, ko dok Paloh ke?

Roy said...

X, aku duduk Kluang...